24 juli 2011

Intensiv drejkurs

Jag har denna vecka varit på en intensiv drejkurs. Mycket bra, mitt mål var att lära mig dreja bättre och får lite grepp om nya formar (det kännst som att man är född med en form i händerna...). Och det gjorde jag! Lärde mig att dreja på ett litet annorlunda sätt, titta i spegel och använda nya verktyg. Niklas, som var lärare, var kanon bra! Jag har bjudet in honom och hans sambo, som är också en duktig keramiker, till vår öppet hus den 21e augusti. Hoppas att dom kan komma!

Här kommer lite bilder, har jobbat mycket med en svart lera, som hade mycket chamotte, men var ändå bra att dreja med. Helt förälskad blev jag i den rufsiga krucka, som är behandlad på ett specielt sätt, så att det blir så ojämt och söndrig på utsidan! Nyfiken hur allt kommer att ser ut efter sista bränning, dom svarta kruckor med vit på insida kommer att blir gul på insida, som stark contrast med den svarta utsida!





Last week I have been on an intensive trowing pots course. My goal was to improve myself and to learn some new forms and shapes (it seems as if one is born with a certain shape in the hands). It was very good, we had a excellent teacher! Hope he and his girlfriend will come to our open house on the 21st of August!

Above some pictures of the things I made. Especially the pot with the irregular outside I am specielly fond off. A special technique the Niklas thought me. I am very curious how the black clay will look after the second fireing, the inside, that is white now, will become yellow, as a strong contrast to the black outside.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar