28 juli 2011

Ny rakubränning, med en naken groda.....

Naken raku är så cool! Jag älskar när momenten kommer att man ska droppa vatten på keramiken och glasyren med engoben bara fäller av. Supercool! Idag brände Caroline, Lisbeth och jag raku, i regnet, men vi var laddat och sugen. I tripelugnen, med 3 lager. Det blev lite blandade resultat, men det mesta blev bra för oss alla. Det som vi förtfarende inte riktig har klämm på är när keramiken blir riktig svart. Det blir det ibland helt enkelt inte, och nästa gång, när man gör samma, blir det supersvart..... Mycket kvar att lära sig, det är en sak som är säkert!

Lägger in lite bilder av min groda jag gjorde naken raku på, där man ser hur flager glasyr triller av när jag droppar på vatten. Lägger också till en bild av Carolines krukor, som är också gjord med naken raku. Lisbeth, nästa gång kör du också naken, eller??






Today we burned raku again, in the rain, but that could not stop us, since we were very eager to do this. Lisbeth, Caroline and I burned and are excited about naket raku (am not sure if this is the correct term.....). The moment when you have done the reduction and are dropping water on the ceramics and the glaze just peeles off is the exciting moment. Wonderfull!! I have added some pictures that are illustrating this shedding of the glaze from my frog and a picture of some pots from Caroline.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar